15 October 2009

Memilih @ no choice???



Doa pilihanku...


"Ya Allah... Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku. .. Di dunia dan di akhirat... Dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini.... Jangan engkau biarkan aku sendirian... Di dunia ini mahupun di akhirat.... Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran. .. Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman... Supaya aku dan dia sama2 dapat membina Kesejahteraan hidup... Ke jalan yang Engkau redhai... dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh...."


aku smbung lagi...


"Ya Allah ya tuhanku... Pasrahkanlah aku dengan takdirmu... Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan... Adalah yang terbaik buat ku.... kerana engkau maha mengetahui.. . Segala yang terbaik buat hamba Mu ini... "

Amin.. Ya Rabbal A'lamin. .




-----------------------------------------------------

Hari ni aku dpt 2 pnggilan telepon..sorang umur 21 thn, perempuan,single dan sorang lg suami orang. Bukan mslah umur atau jntina mahupun status dyorg yg aku nak sntuh kat sini..cuma pnggilan dr mereka tadi,pd hari yg sama plak tu...mmbuatkan aku trpikir...



Memilihkah AKU???


(xckup ngn bold aku merahkan skali kaler ayt tu!hehe!!)



Panggilan Pertama


F: Blk BP tak kak?


Aku: Xtau lg la..pe2 hal tggu adik akk..duit pun kena tgk gak ni..hehe!


F: Dah start smpan duit eh kak?


Aku: Mestilah..kata nk kawin! (dgn nada brgurau)


F: Tau..saje jek tnya..ngan saper ek?(nak kenakn aku blik!)


Aku: Hehehehahaha!


*dgn hany ketawa..aku dihadiahkan ngan satu nasihat yg pnjang lebar..dr bdk bwh umur!


F: Kak, ko jgn memilih kak...umur tu dah 26..taun depan 27..bla..bla..bla..(xsanggup aku nk tlis kat sini...hehe!)


Aku: Sape plak yg ckp akk memilih ni? Dah xder org ckp suka kat kita..xkan nak pksa org2 tu suka kat akk plak.


F: Abis tu akk ader suka kat org tak?


Aku: Seorang prmpuan yg normal...mstilah ader dik..


F: haaa apalagi...bgtau jek la kat dia...takpun bg 'hint' ker..


Aku: Akak ke yg kena start? ermmm...xpela.


F: Abis tu?


Aku: Akk tggu llaki tu yg start dulu! That's it!

*...dan mcm biasa, sbgai seorng yg pakar...aku pun tukar topik...hihihi!



Panggilan Kedua


Panggilan ni aku yg buat...nak brtnya kabar kwn aku yg baru mlagsungkan prkahwinannya sabtu lepas.. Selang bape mnit brckp ngn kwn aku tu..aku ckp plak ngn laki dia..


Aku: How's y0ur life? Camner hidup brdua?


T: Piza kena kawin dulu la...hehe! Dlm proses mnyesuaikan diri lagi ni..yelah, dulu sorang jek, skrang brdua..


Aku: InsyAllah boleh bang..


T: Piza bila? Bila nak rasa ns mnyak ni?


Aku: hihi...tgh doa la ni..berserah pd Tuhan Yang Esa...hihi


T: Jangan memilih sgt piza..kalo ader depan mata..yg baik..watper nak tggu lama2?


Aku: Ade ker? Saper? Bgtau skit.. (Aku dgr sore bini dia ketawa kat blakang..suka la tu aku kena basuh ngn laki dia!)


T: Piza bagi lah respond...


Aku: Sudahhhh..

*...dan sperti biasala..topik "aku nk kawin bila' telah brjaya aku tukarkan ke topik yg lain! hehehe



--------------------------------------------------------



"Memilih" satu prkataan yg sukar nak ditafsirkan


Pemilihan yg tepat dpt mnjamin kebahagiaan didunia & akhirat


Pilih lah kamu dr golongan yg beriman


Semoga Allah memberi petunjuk bg ku


Agar aku dpt bertemu dgn pasangan hidupku


Kalau perasaan ku sukar nak di mengertikan..


Aku berserah pd Yang Berkuasa..


Dia lebih bijaksana..


Dia lebih mengetahui..apa yg terbaik untuk hamba2Nya..


Yang Terbaik untukku di Dunia & Akhirat

5 comments:

AZRIL. said...

Tidak memilih tidak elok, terlalu memilih pun tidak elok gakkk :)

Kita hanya merancang, Allah yg menentukan, tapi kita seharusnya merancang, jgnlah berserah bulat bulat padaNya ye kak :)

cik yah gojes said...

ini bukan soal terlalu memilih..kan fiza kan?kalau ade somebody yg approach n kita rase serasi, aku x rase ko akan menolak.

permasalahannye skang, nak memilih mesti ade barangnye..ni barang pon xde lagi..camne tuh? (ni kes aku la..bukan ko..hehe)

afendi ariff said...

kalu suka; tak mesti kena bgtau....
prlakuan pun dh cukup; sbg tanda suka....
suka je tp tak tunjuk; org yg kita suka tk tahu....
nnti dia suka2 cr org lain; kita plak yg tk suka....

heh!
moga berjaya dpt apa yg disukai....

n a d e a said...

fiza
we're in the same boat...
xpe belum sampai jodoh...
sama2 kita doa k
:)

z E K r y i L a said...

Fiza,
Satu hari nanti...
Hari itu akan tiba jua
Bila mata kau bertentang matanya
Tiada suara berkata - kata
cuma degupan jantung menjadi saksi
bermula satu kisah : cinta!

don't worry lah my dear.
jodoh maut di tangan Tuhan.

(^.^)