06 October 2009

...di mana kamu ya ranting???








Cite yg aku baca...n trpikir akan kelogikannya...hehehe! Lg 1, jgn lupa klik website kat bawah tu..aku mmg trpikir nak bli eb0ok tu...tp nntilah...aku kena cari ranting dulu...ni ranting pun xder..camne plak nak tebang pokok! hihihi! msti korang confius..pe2 hal pun layan dulu cite kat bawah ni..then, br bleh paham konsep ranting & pokok tu...hehe. Slamat mmbaca!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Suatu pagi yang dingin, terjadilah satu perbualan antara seorang guru falsafah dan pelajarnya...

pelajar: guru, apakah erti cinta..? bagaimanakah saya boleh mendapatkannya...?

guru: ada sebuah ladang gandum yang luas didepan sana. berjalanlah kamu dan jangan sesekali kamu berundur. kemudian ambillah satu ranting. sekiranya kamu mendapati ranting tersebut sangat menakjubkan, ertinya kamu telah menemui cinta.

~~pelajar tersebut pun berjalan dan tidak berapa lama dia kembali dengan tangan yang kosong.

guru: mengapa kamu tidak membawa sebatang ranting pun...?

pelajar: saya hanya terpaksa memilih satu ranting saja, dan sewaktu berjalan saya tidak boleh mengundur kebelakang semula. sebenarnya saya telah berjumpa dengan satu ranting yang paling menakjubkan tapi saya tak tahu apakah ada lagi yg lebih menakjubkan di hadapan sana nanti, maka saya biarkan ranting itu. Tetapi saya dapati tidak ada lagi ranting yang lebih menakjubkan selain dari yang saya lihat tadi. Akhirnya, saya tidak mengambil sebatang ranting pun.

guru : Itu lah CINTA...
--------------------------------------------------------------------------



~~dihari lainnya pula pelajar tersebut bertanya kepada gurunya, apa itu perkahwinan...?

guru: ada hutan yang subur didepan sana. berjalanlah kamu. tapi janganlah kamu sesekali mengundur kebelakang. tebanglah sepohon pokok saja. dan tebanglah jika kamu merasakan bahawa pohon tersebut adalah yang paling cantik,segar dan tinggi.

~~pelajar tersebut pun berjalan, dan tidak berapa lama, dia datang semula dengan membawa sepohon kayu, walaupun pohon tersebut tidaklah berapa segar, cantik dan tinggi pada pandangan guru tersebut.

guru : mengapa kamu memotong pohon seperti ini....?

pelajar: sebab, berdasarkan pengalaman ku sebelum ini, aku takut akan kembali dengan tangan kosong. Lalu,aku hanya berjalan separuh daripada hutan tersebut dan terus mengambil keputusan untuk menebang pokok ini. Yang penting, ianya adalah pohon yang terbaik pada pandangan saya. Saya tidak mahu kehilangannya atau menyesal kerana tidak memilihnya...

guru: itulah perkahwinan.......

.
.
.
.
.
.
.
Kesimpulannya... janganlah terlalu memilih, tiada manusia yang sempurna di dunia ini.

Kalau dah dapat yang rasa macam ok jer tu.. rembat je cepat..

Lepas tu, cepat-cepat kumpul duit kahwin dan langsungkan perkahwinan..

Kalu tak cukup duit nak buat kahwin, jangan risau, boleh gi website ni..

http://www.maskahwin.com/index.php?ref=fiza2304

Insyallah, dapat membantu.

4 comments:

zEkRyiLa said...
This comment has been removed by the author.
z E K r y i L a said...

Fiza,
aku percaya
ranting itu akan kamu temui suatu hari nanti
dan pokok kamu akan ditebang oleh seorang insan yang dapat menerima kamu seadanya..
percayalah..
kerna
aku t'lah temui rantingku
dan insan yg sudi menjadikan aku
sbgainya pokoknya..
(^.^)

Anonymous said...

bykkan berdoa semoga berjumpa ranting yg dicari2. sama2 kite mencari ranting ye.....

小籠包Jason said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社