29 July 2009

Gerhana..satu petanda?



Salam to everyone...

Hari ni KL sejuk...hujan pas Subuh tadi...just like I've always said to my fren..cuaca camner skalipun, keja mesti diteruskan, demi mncari sesuap nasi..sedey kannn??? hehe... back to my story...

Menu breakfast aku hr ni, mcm hari2 sebelumnya la.. Nasi Lemak RM 1.20. Time tengah brekfast tu, aku selak2 paper smlm..terus mata aku tngkap satu artikel ni.. Tajuknya, "Gerhana Matahari Satu Peringatan".. Aku nk share cerita yg aku baca ni....


----------------------------------------------------



Belum pun berpisah dgn Bulan Rejab yg mengingatkan kita tntang kekuasaan dan keagungan Allah melalui peristiwa agung Israk dan Mikraj, kita bertemu pula dgn peristiwa Gerhana Matahari yg menyaksikan satu lg tanda kebesaran dan keagungan-Nya.

Ketahuilah, bahawa kejadian gerhana ini dijadikan oleh Allah bg menakutkan hamba2-Nya dan mengingatkan mereka tentang kebesaran-Nya.

Di dalam Hadis yg diriwayatkan dr Abi Bakrah r.a, NAbi S.A.W bersabda : "Sesungguhnya matahari dan bulan itu merupakan 2 tanda dr tanda2 kebesaran Allah Taala. Matahari dan bulan itu tidak menjadi gerhana kerana kematian seseorang @ kelahiran sseorang, tetapi Allah menakutkan hamba2-Nya dgn kedua2nya"


Adalah wajar kejadian gerhana dianggap sebagai suatu peristiwa yg menakutkan, kerana tida siapa pun yg mengetahui apa yg Allah kehendaki drpd kejadian gerhana ini.


Namun, cukuplah sabda Rasulullah SAW dlm khutbahnya mengenai kejadian gerhana ini : "Wahai umat Muhammad! Demi Allah! Sekiranya kalian mengetahui apa yg saya ketahui, sudah pasti kalian akan ketawa sedikit dan banyak menangis."

Diriwayatkan, bahawa seorang Ahli 'Arifin bernama Tawus, apabila melihat kejadian gerhana matahari, beliau menangis ketakutan hingga hampir2 menemui maut. Katanya: "Matahari itu lebih takutkan Allah dari kita".

Hadis yg diriwayatkan oleh Imam Al-Tirmizi di dalam al Syamail al Muhammadiah, Abdullah Ibn 'Amru r.a berkata: "Pada masa Rasulullah SAW (hidup), pernah terjadi gerhana matahari. Maka Rasulullah SAW mengerjakan solat hinggakan seolah2 Baginda SAW tidak akan rukuk (kerana trlalu lama berdiri). Kemudian Baginda SAW rukuk, seolah2 Baginda SAW tidak akn mengangkat kepalanya. Kemudian Baginda SAW mengangkat kepalanya seolah2 Baginda SAW tidak akan sujud. Kemudian Baginda SAW sujud, seolah2 Baginda SAW tidak akan mengangkat kepalanya (dari sujud). Kemudian Baginda SAW menghembuskan nafasnya dan menangis serya berdoa:

"Wahai Tuhanku! bukankah Engkau telah berjanji kepadaku, bahawa Engkau tidak akn mengazab mereka selagi aku berada bersama mereka. Bukanlah Engkau telah berjanji kepadaku bahawa Engkau tidak akan menyiksa mereka, selagi mereka memohon keampunan, sedangkan kami memohon keampunan kepadaMu".


Apabila Baginda SAW selesai melakukan solat dua rakaat, matahari terang kembali. Baginda SAW pun berdiri, lalu mengucapkan pujian kepada Allah. Kemudian Baginda SAW pun bersabda, " Sesungguhnya matahari dan bulan merupakan dua tanda dari tanda2 kebesaran Allah. Kedua2 nya tidak akan gerhana kerana kematian seseorang dan tidak pula terjadi kerana kelahiran seseorang. Apabila terjadi gerhana, bersegeralah kalian berzikir mengingati Allah".


Gerhana adalah salah satu dr tanda2 Kiamat:
Maka (hari kiamat akn datang) apabila pemandangan menjadi terpendar-pendar (kerana gerun & takut), dan bulan hilang cahayanya, dan matahari serta bulan dihimpunkan bersama (gerhana)


(Surah:Al-Qiyamah 7-9)

-------------------------------------------------------------


Malangnya.....


Betapa ramai umat Islam pd zaman ini yg memandang remeh dan tidak gentar bertemu dgn kejadian gerhana ini...(termasuklah AKU!)...Sedangkan ia adalah saat2 yg begitu mencemaskan penghulu sekelian manusia, Nabi Muhammad SAW.


Berapa ramai yg leka dan asyik dengan pekerjaanya...(termasuklah AKU!)...Sedangkan para salafussoleh begitu cemas dan gentar. Mereka berkejaran dan segera mengerjakan solat dan berdoa apabila menyaksikan fenomena ini sehinggalah kejadian yg mencemaskan ini berakhir.
Semoga Allah mengampunkan segala dosa2 kita...Amin




u might also like this story

4 comments:

ihsan incalescence said...

tp gerhana lawa kan..
tgk btol2 time dajah 1 dlu je..
taon 1995.. =)

fiza said...

Akak xpernah tgk..
dan yg plg sedih sgt..akk slh sorang yg ingat kjadian gerhana ni adalh slh satu fenomena alam yg biasa...
Jahil kan????

ihsan incalescence said...

die lawa..
tp ihsan da tau da dr kecik abah n pakcik2 y ade kt situ ckp..
time gerhana tu kitorg sume wt solat sunat gerhana..
pasyu ade sowg pakcik tu bg tazkirah..
memperingati kitowg sume knape jd gerhana =)

n kak fiza.. sile amek award WRITING AWARD kt blog ihsan coz bg komen kt entry hepi 21st besday ihsan-thanks (^^,)

ihsan incalescence said...

akak oo akak..
amek award y kat atas chatbox sy jela akak... y kt lantai tu sy punye la neley amek.. thats why sy cop criestz privacy award coz xnk owg copy dr sy.. ayoyoo akak... sile la tuka ye owg nmpk nnti =P